ابتسموا.. وابتعدوا عن العبوس

بقلم ولاءخالد…

بنت ذهبت لأمها تشتكي ، مر الحياة وصعوبتها ،وعدم القدرةعلي التعامل معها صمتت الام لحظة ثم اخذت البنت الي المطبخ وجابت ثلاث اواني طبخ وضعتهم علي النار وملأت كل واحده منهما بالماء وتركتهم حتي الغليان. وضعت في الأولى بطاطس،

والثانية بيضة والثالثة بن ،وتركتهم عشرين دقيقة كاملة اخذت البطاطس وضعتها في طبق ثم اخذت البيضة ، وضعتها في طبق اخر ثم اخذت البن وضعته في فنجان ،ثم سألت الام البنت ماذا تري امامك؟

- إعلان -

أجابت: البنت اري بطاطس وبيضة وفنجان بنطلبت الام من البنت ان تلمس كل واحده وتقول ماذا تري؟

لمست البنت البطاطس وجدتها طرية جدا ثم لمست البيضة وجدتها صلبة وتمت النضج ثم نظرت الي البن رئحته قوية وجميلة،

ابتسمت البنت وقالت:يا امي ماذا يعني هذا؟ردت الام قائلة:البطاطس والبيضة والبن اتحطوا في نفس الظروف البطاطس كانت قوية جداً في الأول انما بعد الميه المغلية بقت طرية جدآ وضعيفهالبيضة كانت ضعيفه جدآوسهلة الكسر انما بعد الميه المغلية بقت صلبة وقوية جدا وقلبها قوووي جدا لا تنكسر بسهولة البن بقي كان مميز جدا لما دخل في الميه المغلية غيرها تماما جعلها مميزة وجميلة وعمل منها حاجه تانية خالص اسمها قهوة،انتي بقي مين فيهم ؟بطاطس ولا بيضة ولا بن؟لما بيحصلك مشاكل في حياتك بتكوني ازاي؟بتضعفي ولا بتقوي ولا بتاخدي الأمور ازاي !ولا بتاخدي الظروف دي وتعملي منها حجات جميله.. هتفضل تحصل مشاكل حوالينا وهاتفضل تحصل لنا لكن الحاجه المهمةان المشاكل دي لا تعش جوانا وتأثر فينا بشكل سلبي انتي اقوي اتحدي عبري عن نفسكإن العبرة تكمن في ان الأحجار التي تعرقل تقدمنا ، نبني بها سلم نصعد به إلي النجاحوتحقيق الأمال.. حتي في الطبيعة، فنحن لا نشتم رائحة بخور ذكية إلا عميت في النار، والمثل يقول :مافيش حلاوة من غير ناار

custom1
قد يعجبك ايضا