مطبخ نسر العروبة (سمك بلطى مشوى فـ الفرن)

مطبخ نسر العروبة (سمك بلطى مشوى فـ الفرن)
مطبخ نسر العروبة (سمك بلطى مشوى فـ الفرن)

مطبخ نسر العروبة (سمك بلطى مشوى فـ الفرن)

المقادير : سمك بلطى

سمك بلطى

كوب ردة

2 فلفل

كوبى او حامى2 طماطم

1 بصلة

3 فصوص ثوم مفروم

ملح ،

كمون ،

ليمون ،

خل ،

كزبرة

طريقة التحضير السمك الكشوى

قومى بتنظيف السمك كويس جداً ومش هنشيل القشر ونشيل الخياشيف لأن فيها دم كتير وقومى بغسله باليمون وبعدها يتم الحشو طماطم مكعبات وفلفل و بصل والثوم عليهم الملح والكمون والليمون ونحشى السمك ونبضره بالردة ونكون مسخنين الفرن من فوق وتحت وع الساجه نفرشلهم رده كدا ونحط السمك مل واحده عكس التانيه وكل ربع ساعه نبص عليه عشان نقلبه بس عشان ميتهريش وباقى الحشوة تزود عليها كزبرة وخل وكميه ميه عشان لما يطلع ننزله فيها عشان يبئا طرى وجميل و ممكن لو مش هيتاكل ف نفس الوقت نخلى تنزيله فالخلطه لحين التقديم و بألف هنا

سعر الذهب اليوم الجمعة فى مصر 23 أبريل 2021 خلال شهر رمضان -المزيد في الرابط التالي- https://www.nesral3roba.com/?p=97570

5 حيل سهلة تساعد فى التخلص من رائحة السمك فى المطبخ

الحليب طازج لإزالة رائحة السمك 

ينصح بصب الحليب الطازج في وعاء ونقع السمك لمدة 20 دقيقة على الأقل قبل الطهي، حيث يساعد الحليب على التخلص من رائحة السمك الكريهة.

شمعة معطرة

ينصح بإشعال شمعة معطرة من اللافندر داخل المطبخ، أو غلي الليمون على البوتاجاز، أو  غلى وعاء يحتوي على القليل من القرنفل أو القرفة أو الخل لمدة 30 دقيقة، للتخلص من الرائحة الكريهة بالمطبخ.

صودا الخبز والليمون

ينصح أيضاً بالتخلص من روائح زيت السمك عن طريق تنظيف سطح المطبخ الذى تم فيه تنظيف السمك بمعجون مكون من صودا الخبز والليمون والماء أو الملح والماء.

تنظيف أواني الطبخ

ينصح بفرك أوانى الطبخ بعجينة مكونة من مسحوق الخبز والماء أو رش الملح على سطح الخشب الذى تم تنظيف السمك عليه، أو خلط عصير الليمون والماء واستخدام قطعة قماش نظيفة لمسح خزائن المطبخ الخشبية للتخلص من رائحة السمك الكريهة نهائياً.

إزالة رائحة السمك من اليد 

بعد تحضير السمك تشعر المرأة بالانزعاج من رائحة السمك الكريهة فى اليد، وفى هذه الحالة يمكن فرك الملح على اليدين، ولكن بشرط أن تكون اليد خالية من أية جروح أو أي إصابات حتى لا تتسبب في أضرار أو أذى للإنسان، ويمكن أيضًا فركها بالليمون أو أي نوع من الحمضيات أو صودا الخبز لتنظيف اليد أو غسل اليد بالماء والصابون القوي، للتخلص من الرائحة الكريهة التي كانت بسبب تنظيف السمك.

سعر الذهب اليوم بالليرة السورية والدولارالجمعة 23/4/2021 -المزيد في الرابط التالي- https://www.nesral3roba.com/?p=97577

أسعار الذهب فى الإمارات الجمعة 23 أبريل 2021 خلال شهر رمضان -المزيد في الرابط التالي- https://www.nesral3roba.com/?p=97561